Hoe ga ik inclusief om met geschiedenis op school?
Wat staat er in de boeken?
Veel van de geschiedenis is niet opgeslagen. Een deel van de geschiedenis is ook bewust vernietigd, bijvoorbeeld met het verbranden van boeken en archieven. Daardoor komen in de geschiedschrijving vooral de machthebbers aan het woord. Het beeld dat we hebben van de geschiedenis is dus niet compleet, en op veel vlakken zelfs vertekend.
De perspectieven van andere mensen vallen vaak buiten het canon: zoals de ervaringen van vrouwen, mensen van kleur, slaafgemaakte mensen, en mensen met weinig opleiding.
Verder lezen: ‘Het is essentieel om de geschiedenis vanuit meerdere perspectieven te kennen’ (KIS)
Inclusieve lessen
Bij inclusieve geschiedenisles worden zulke perspectieven wél meegenomen. Dat kan door de zichtbaarheid te vergroten van mensen die eerder niet gehoord werden.
Als leraar kan je ervoor zorgen dat niet één enkel perspectief overheerst. Je kan aandacht geven aan mensen wiens ervaring niet in “officiële” archieven is overgeleverd, maar bijvoorbeeld wel in dagboeken, zang, of huishoudelijke voorwerpen.
In de klas kan worden verteld welke groepen geschiedenis mochten schrijven, welke groepen niet, en waarom.
Ook kan je nadruk leggen op de stiltes: wie wordt er niet genoemd in de geschiedenis, en waarom dan niet?
Op deze manier kan zowel met gevoeligheid als met een kritische blik naar het verleden worden gekeken.