De studentenpopulatie op Hogeschool Rotterdam is even divers als de Rotterdamse samenleving. Hoe zorg je ervoor dat studenten met verschillende achtergronden zich welkom en gezien voelen en succesvol kunnen studeren? Met deze vraag houdt de afdeling Student aan Zet zich bezig.

Student aan Zet richt de aandacht niet alleen op studenten met een niet-Nederlandse culturele achtergrond, ook studenten die mantelzorgtaken verrichten, een functionele beperking hebben of nieuw in Nederland komen studeren, zoals studenten uit de Antillen, zijn als aandachtsgroep aangemerkt. Met het aanbieden van activiteiten, workshops en een-op-een-begeleiding wil Student aan Zet positieve beeldvorming en bewustwording creëren.

Referentiekader verbreden

De zorg voor een inclusieve onderwijsomgeving is een proces waaraan continu gewerkt moet worden, weet ook Sara Mhamdi, medewerker van Student aan Zet. Ze studeerde zelf aan Hogeschool Rotterdam. “Destijds was ik er niet zo mee bezig, maar als ik achteraf terugkijk vallen me toch wel bepaalde zaken op. Een opmerking als ‘wat spreek je goed Nederlands’ schept een enorme afstand, want kennelijk hoor je er dus toch niet echt bij. We vinden het belangrijk om het referentiekader te verbreden. Mensen stimuleren om elkaar te ontmoeten. Kwaliteit telt bij ons zwaarder dan kwantiteit. Het gaat om kleine successen, zoals een inspirerende workshop of een goed persoonlijk gesprek.”

Hoge verwachtingen

Ook in de klas is diversiteit een belangrijk thema, geeft Sara Mhamdi aan. “Als docent is het goed om je bewust te zijn van je eigen, gekleurde blik en de dialoog te zoeken met studenten. Het is belangrijk dat docenten van iedereen in de klas hoge verwachtingen hebben en hun studenten aanmoedigen. Verder moeten we kritisch kijken of het curriculum aansluit bij de diversiteit van onze studenten. Toen ik tijdens mijn studie een vak filosofie volgde, werden tot mijn teleurstelling alleen de westerse filosofen behandeld. Voor filosofen uit andere culturen was geen aandacht.”

Vluchtelingen

Vluchtelingen zijn erbij gekomen als aandachtsgroep voor Student aan Zet. Sara Mhamdi: “Deze studenten zijn vaak zeer gemotiveerd. Het komt voor dat mensen op eigen initiatief de Hogeschool binnenlopen om te informeren naar Nederlandse les. We beschikken over een informatiepunt dat zorgt voor begeleiding en waar nodig doorverwijst bij zaken als toelatingsexamens en het waarderen van diploma’s. Omdat deze studenten vaak nog niet bekend zijn met het Nederlandse onderwijssysteem, organiseren we onder andere extra informatiebijeenkomsten. Een veelgestelde vraag is: hoe kom ik in contact met de Nederlanders?”

Etniciteit is niet het probleem

Sara Mhamdi is blij dat het doelgroepenbeleid, waarbij speciale aandacht was voor studenten met een Marokkaanse, Surinaamse of Turkse achtergrond, is afgeschaft. “Lang niet alle studenten willen aangesproken worden op hun culturele achtergrond. Het werkt stigmatiserend want etniciteit op zich is niet het probleem. Neem een stageplek zoeken. Dat sommige studenten geen stage kunnen vinden vanwege hun huidskleur of afkomst, daar wil ik niet zonder meer van uitgaan. Ik ken genoeg studenten met een niet-westerse achtergrond die wel een goede stageplaats hebben gevonden. Het heeft in de meeste gevallen meer te maken met je vaardigheden, of je je kunt onderscheiden en heel belangrijk: of je een netwerk hebt. Daarom verzorgen we samen met Randstad een workshop personal branding.”

Nieuwe realiteit

Momenteel werkt Sara Mhamdi, samen met een collega, mee aan de ontwikkeling van een module die studenten moet voorbereiden op het functioneren op een diverse werkvloer. “Bedrijven zijn gebaat bij een divers personeelsbestand omdat het beter aansluit bij maatschappelijke behoeftes en omdat een divers team vaker met creatieve oplossingen komt. Maar diversiteit moet wel gemanaged worden. In deze module gaan we bijvoorbeeld in op sociale veiligheid: hoe kan je bijdragen aan een leefbare werkomgeving, hoe ga je op een integere manier het gesprek aan, wat doe je als je zorgwekkend gedrag signaleert? Het is vooralsnog een keuzevak, maar ik hoop dat er breed gebruik van wordt gemaakt. De titel van de module is niet voor niks: De nieuwe realiteit.”