De Mexicaanse journaliste Fernanda Melchor breekt internationaal door met haar tweede roman, Orkaanseizoen. Het taalgebruik in haar roman is op zijn zachtst gezegd wervelend te noemen en zorgt ervoor dat de behandelde thema’s – machismo, geweld tegen vrouwen, homohaat – des te harder binnenkomen.

De heks is vermoord. Op een dag zien de inwoners van het dorpje La Matosa haar lichaam voorbijdrijven in de rivier. Behalve dat er een fortuin in haar huis zou liggen, weten de bewoners niet zoveel van haar. Althans, die schijn houden de dorpelingen naar elkaar op. Gaandeweg de roman kom je als lezer erachter dat die heks – een man in vrouwenkleding – op een eigenzinnige manier een verbindende factor blijkt te zijn in het dorp. Vrouwen kunnen er terecht voor hulp om hun ongewenste zwangerschappen af te breken, mannen komen er om aan hun heimelijke homoseksuele verlangens te voldoen en voor cocaïne-overladen feestjes.

Fernanda Melchor (foto: Antonio Cruz)

Melchor schrijft in lange zinnen, die vaak meerdere pagina’s beslaan. Geen gemakkelijke kost voor de lezer: je moet er echt even doorheen bijten om aan haar stijl te wennen. Naarmate het boek vordert gaat dat steeds makkelijker en daarmee roept ze een bijzondere zintuiglijke sfeer op die in het dorpje heerst. Een dorpje waar mannen vooral aan de drugs zitten, vrouwen zich prostitueren om maar een beetje geld te verdienen om hun kinderen te kunnen voeden en waar jongeren opgroeien in uitzichtloosheid.

Orkaanseizoen is daarmee een bijzondere roman over een uitzichtloze samenleving waar helaas niet aan te ontsnappen valt. De roman biedt daarmee geen inspiratie voor hoe het beter kan, maar laat wel zien op welke samenleving je niet wil afstevenen.  

Orkaanseizoen is verschenen bij Wereldbibliotheek (22,99 euro).