Voor mensen met een laag inkomen of in een armoedesituatie, kan één misrekening of verkeerde aankoop al grote gevolgen hebben. De rekening kan niet op tijd worden betaald of de betaling van vaste lasten als huur of zorgverzekering wordt uitgesteld. Voor je het weet ligt er een brief van een incassobureau op de mat. En dan…?

Voorlichtingscampagne

Veel mensen die met een incassoprocedure te maken krijgen, zijn slecht op de hoogte van de regels. Hierdoor kunnen ze makkelijk slachtoffer worden van agressieve incassobureaus. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is deze week de voorlichtingscampagne ‘Incasso? Betaal, maar alleen als het klopt’ gestart om consumenten weerbaar te maken. Op de website van consuWijzer zijn een incassobrief checker, rekenhulp en voorbeeldbrieven te vinden.

Oneerlijke praktijken

ACM deed vorig jaar onderzoek naar oneerlijke praktijken in de incassobranche en kwam tot de conclusie dat consumenten regelmatig gedupeerd wordend door incassobureaus. De drie problemen die regelmatig voorkomen bij een brede groep incassobureaus zijn:

  • Het versturen van onterechte vorderingen.
  • Berekenen onterechte kosten en onduidelijke rekeningen
  • Consumenten op een ontoelaatbare wijze onder druk zetten om te betalen.

Kwetsbare Rotterdammers

Het gaat relatief vaak om consumenten uit de lagere inkomensgroepen met meer schulden. Deze consumenten zijn extra kwetsbaar. In Rotterdam – Nederlands koploper op het gebied van armoede – moeten relatief veel alleenstaande vrouwen en inwoners met een migratieachtergrond rondkomen met een laag inkomen. Meer over de relatie tussen integratie en armoede in  IDEM Stadsbeeld Integratie.