Nieuws
Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws.
Praat mee over het Inclusivity Project
Het Inclusivity Project van RADAR en de Erasmus universiteit werkt op wetenschappelijke basis aan een actueel overzicht van discriminatie op wijkniveau in Rotterdam. Door data over discriminatie en andere sociaaleconomische factoren te verzamelen en te combineren,...
Geweld in Gaza en Israël: hoe houd je de discussie constructief?
Het vreselijke geweld in Israël en de Gazastrook roept ook in Nederland hevige emoties op. Ook professionals krijgen ermee te maken: het kan je persoonlijk raken en er kunnen discussies ontstaan met collega’s, cliënten of leerlingen. Hoe ga je om met extreme en...
Musa van Maaren: ‘Hoe geef je leerlingen de mogelijkheid om aan te geven dat ‘anders’ zijn geen punt is?
Oud-leraar Musa van Maaren weet seksuele diversiteit bespreekbaar te maken, ook in een klas met leerlingen die nadrukkelijk niet op dit onderwerp zitten te wachten. Hij schreef er het boek ‘Mijn meester is een homo’ over. In het najaar geeft hij in samenwerking met...
Nieuw in de Kennisbank: In de kou: Rapportage van de meldactie over de energierekening van mensen met een beperking of chronische ziekte
Iedere maand wordt onze Kennisbank aangevuld met de nieuwste onderzoeken en publicaties op het gebied van inclusie, discriminatie en (LHBTIQ+) emancipatie. In de rubriek ‘Nieuw in de Kennisbank’ lichten we een van de publicaties uit. Deze keer een rapport van...
Vacature: innovatieve contentmaker (x/v/m)
Vind jij het leuk om complexe informatie te vertalen naar aantrekkelijke content voor professionals in het sociaal domein? Heb jij het in de vingers om een contentstrategie te ontwikkelen waarmee we onze organisatie écht op de kaart zetten? En wil je je inzetten voor...
Vacature projectleider onderzoek RADAR x/v/m
Doe jij graag praktijkgericht en/of actieonderzoek en heb je kennis over verandermanagement? Heb jij ervaring als projectleider en met acquisitietrajecten? Bruis jij van de ideeën om onderzoeksuitkomsten te vertalen naar de praktijk? Solliciteer dan nu en word...
Verslag Online Kennisatelier ‘Hete hangijzers in de klas’ – culturele en etnische diversiteit
Racisme, religie, seksuele diversiteit en genderdiversiteit: het blijken hete hangijzers in het voortgezet onderwijs in Rotterdam. De thema’s liggen gevoelig en kunnen tot verhitte discussies leiden tussen leerlingen. Docenten weten niet altijd hoe ze deze gesprekken...
Verslag Online Kennisatelier ‘Hete hangijzers in de klas’ – seksuele en genderdiversiteit
Racisme, religie, seksuele diversiteit en genderdiversiteit: het blijken hete hangijzers in het voortgezet onderwijs in Rotterdam. De thema’s liggen gevoelig en kunnen tot verhitte discussies leiden tussen leerlingen. Docenten weten niet altijd hoe ze deze gesprekken...
Verslag Nazomers Netwerk Café 7 september
Elkaar ontmoeten, ideeën uitwisselen en elkaar meenemen in andere perspectieven: dat zijn leuke en belangrijke manieren om jezelf te ontwikkelen. Als het gaat om inclusiever (leren) kijken naar je stadsgenoten, is ontmoeting essentieel. Tijdens het Nazomers Netwerk...
Stavros Kyrillos: ‘Theater kan maatschappelijke problemen oplossen’
Theatermaker Stavros Kyrillos probeert met clown spelen verschillen tussen mensen te overbruggen. In zijn geboorteland Egypte zag hij hoe verschillende mensen elkaar gemakkelijker accepteerden na een theaterproject. Helaas moest hij in 2016 zijn land ontvluchten. In...
Nieuw in de Kennisbank: Moslimdiscriminatie en islamkritiek: wat betekent dat en wat zijn de verschillen?
Iedere maand wordt onze Kennisbank aangevuld met de nieuwste onderzoeken en publicaties op het gebied van inclusie, discriminatie en (LHBTIQ+) emancipatie. In de rubriek ‘Nieuw in de Kennisbank’ lichten we een van de publicaties uit. Deze keer een rapport van...
Farah Ramezani: ‘Goed omgaan met diversiteit kun je leren’
Racisme, religie, seksuele diversiteit en genderdiversiteit bespreekbaar maken in de klas is een uitdaging voor onderwijsprofessionals. Dat blijkt uit onderzoek van IDEM Rotterdam naar gelijke kansen in het Rotterdamse voortgezet onderwijs. Opleidingskundige Farah...