Afstand houden, hamsteren en non-stop het nieuws volgen: de coronacrisis zorgt voor een heleboel stress. Maar ook elkaar helpen, bezinning en onthaasten zijn termen die steeds vaker voorbijkomen in deze rare tijden. Luisteren is ook een van de manieren bij uitstek om een ander in deze moeilijke tijd bij te staan. IDEM Rotterdam sprak met Ben de la Mar, de initiatiefnemer van Luistergoud. Deze organisatie streefde altijd al naar een maatschappij met ruimte voor trage vragen, presentie en zingeving om bij te dragen aan het welzijn van mensen. Een missie waar we vooral nu wel oren naar hebben.

Wat doet Luistergoud?

Luistergoud is een goededoelenorganisatie die zich inzet om de verbinding in de stad te versterken. Wij doen dat op verschillende manieren. Ten eerste organiseren we ieder najaar de Aandachtslezing in Arminius. Afgelopen jaar sprak psychiater Dirk de Wachter, die zich erg veel bezighoudt met omzien naar elkaar. Hij hoopt dat mensen niet gelijk afstappen naar een externe hulpverlener, maar ook meer steun zoeken bij elkaar. Daarnaast geven we op locatie lezingen over zelfcompassie binnen vrijwilligerswerk. Deze lezing wordt gegeven door drs. Renate Willems, die onderzoek doet naar het belang van zelfcompassie bij vrijwilligers. Een van haar onderzoeksvragen is of een grotere mate van zelfcompassie tot meer compassie naar cliënten leidt. Tot slot financieren we trainingen, bijvoorbeeld voor vrijwilligers in de zorg. Hierbij staat vooral het belang van luisteren voorop.

Waarom is luisteren belangrijk?

Er is veel discussie, iedereen heeft wel een mening. Vooral in onzekere tijden als nu. Maar hoor je wel wat de ander echt zegt? Als je beter naar anderen luistert, luister je ook beter naar jezelf. Het leven wordt kleurrijker, we kunnen prettiger met elkaar omgaan als we beter leren luisteren. Er is dan ook meer ruimte voor verschillen. Wij geloven dat we de wereld een stukje mooier kunnen maken als we mensen leren om beter naar elkaar te luisteren. Het vermogen om te luisteren kun je ontwikkelen in jezelf. Dat vermogen proberen we mee te geven aan zoveel mogelijk Rotterdammers.

Hoe kunnen professionals dat vermogen bij zichzelf verder ontwikkelen?

Soms is de veronderstelling dat je dingen eerder oplost als je snel gaat. Onze samenleving is namelijk heel erg ingesteld op regelen. Maar als je vertraagt, zie je de dingen soms scherper. Dan zie je waar het eigenlijk om gaat. Uiteindelijk ben je dan zelfs sneller bij de gewenste oplossing dan wanneer je vluchtig maar van alles probeert.

Tegelijkertijd moet je jezelf ook niet te veel laten meeslepen door de verhalen van anderen, lijkt me?

Als professional krijg je allerlei verhalen van anderen te horen, ook tragische. Dat raakt je, dat doet iets met je. Als dat niet het geval is, word je een automaat waar de ander niks aan heeft. Als iets je te veel raakt, is het ook niet goed. Je moet aandacht blijven geven aan jezelf, zodat je ook weer aandacht kan geven aan de ander. Het is heel simpel: het moet nu eenmaal met jou goed blijven gaan, wil je wat voor een ander kunnen betekenen.

Hoe is Luistergoud ontstaan?

Luistergoud is voortgekomen uit de telefonische hulpdienst Sensoor. Eind 2018 is deze opgegaan in de landelijke Luisterlijn. Van het geld dat nog beschikbaar was hebben we een fonds opgericht waarmee we iets zinvols willen doen voor de Rotterdamse samenleving. In stijl van de traditie van Sensoor is Luistergoud opgericht: luisteren naar elkaar, verbinding, aandacht voor de medemens, compassie voor mensen die in een lastige positie zitten.

We worden overstelpt met nieuws, fake news, meningen, cijfers, voorspellingen: is luisteren niet gevaarlijk in tijden van corona?

Kunnen luisteren betekent niet dat je alles klakkeloos moet geloven. Maar het blijft belangrijk om het vermogen om te luisteren te ontwikkelen. Zodat je kunt luisteren naar een ander, dat betekent echt horen wat diegene meemaakt en beleeft. Als we dat kunnen geven we ruimte aan de ander. Dat doet mensen goed en maakt onze wereld een beetje mooier. Dat is wat we met Luistergoud de samenleving gratis aanbieden. 

Wie een luisterend oor nodig heeft, verwijs ik graag naar de landelijke Luisterlijn (vroeger Sensoor). Daar wordt dag en nacht een luisterend oor geboden, zeker in deze tijden een groot goed.

Hoe dragen jullie verder bij aan deze verbinding?

Ieder jaar reiken wij de Aandachtsaward uit aan een Rotterdamse organisatie die zich inzet voor verbinding in de stad. Luistergoud wil deze organisatie met de Award een steuntje in de rug geven. Er is een eerste prijs te winnen van maar liefst vijfduizend euro, een tweede van drieduizend euro en een derde prijs van duizend euro. Vorig jaar won Tulpen uit Rotterdam, die met Rotterdammers bloemstukjes maakt en uitdeelt aan mensen die er goed een kunnen gebruiken.

Meer informatie is te vinden op www.luistergoud.nl